Min barndoms gata!!

Min barndomsgata ligger i Stockholm, i Hökarängen!
Här kommer några bilder där i från.

Här står min mamma! det är 1953, i bakgrunden syns det s.k ÄGGET.
Som vi barn lekte i många gånger. Det här ÄGGET flyttades senare längre
bort till lekparken.

Här syns ÄGGET igen.
Bilden är taget uppefrån vår ballkong.

Här sitter mina syskon tillsammans med en kamrat till mig ( Marie).
Marie försvann från mig i flera år, men henne hittade jag på Face Book.
Det är jag som är mörkhårig.

Här är "våran" gata, en bild som jag hittade på nätet!


Här kommer lite fakta om konstnären som är "pappa" till ÄGGET!

Egon Møller-Nielsen, född 1915 i Köpenhamn, död den 27 september 1959 i Stockholm, var en svensk arkitekt och skulptör.

Egon Møller-Nielsen studerade 1934-37 på danska Kunstakademiets skulptur- och arkitekturlinje. År 1940 flydde han efter den tyska ockupationen från Danmark till Sverige. Han var under de sista två åren av sitt liv, 1957-59, huvudlärare i skulptur på Konstfackskolan. Han samarbetade bland annat med den finländske arkitekten Alvar Aalto.

Egon Møller-Nielsen är känd för sina abstrakta skulpturer i surrealistisk stil, framför allt för de lekskulpturer han introducerade mot slutet av 1940-talet i samarbete med Stockholms stadsträdgårdsmästare Holger Blom och som fått många efterföljare. Han arbetade också med scenografi och illustrerade en barnbok.

Konstens mission: att bringa oss tillhanda till livet - att "levandegöra" tinget. Att återfinna barnets primitiva känslokontakt med tillvaron.
— Egon Møller-Nielsen[1]


Min andra blogg Nettans ViktResa ...)*


Dela


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Underbar nostalgi och så mysiga bilder !

Kan tänka mig det är roligt att ha dessa foton kvar från din barndoms gata, lekplatsen osv.

och så underbart fint foto på din mamma

och att se hur kvinnor klädde sig på den tiden.

Och ett så underbart foto på dig och dina syskon där ni sitter på filten i gräset.

Påminner så mycket om min egen barndom ( är född 1950 )

Kramar

2010-02-04 @ 22:22:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Vilka härliga bilder måste jag säga.

Hur gjorde du för att få in dom här?

Har massor av gamla bilder jag gärna skulle visa.

Nu säger jag natta.

Dax att sova.

Sköt om dig.

Kramen.

2010-02-04 @ 22:57:31
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Babs

Å vad roligt att se, jag minns också ägget men det luktade illa där inne ibland.

Din mamma är så fin, på söndagar klädde vi upp oss och gick på promenad sen blev det stek med gräddsås, gick ni också på söndagspromenader?!

Att sitta på filt och dricka saft och bulle - härlig barndom vi hade och ute var vi i alla väder.

Nu blev jag nostalgisk!

Kram

2010-02-05 @ 10:08:42
URL: http://www.hanky.se/babs

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0