Det är mycket nu..

Tycker det känns som det är mycket nu, så här i bär och svamptider.
Dom sista dagarna har jag gjort svartvinbärsdricka,
Jättegott, men det blir ju så himmla söligt, runt
mig, på bänkar och golv.
Men HÄRLIGT att hitta till vintern.

Vill du ha receptet? Här kommer det.

Svart vinbärsdricka.

2 l bär

3 l kokande vatten

ca 1 kg socker (eller efter smak)

40 gr vinsyra

 

 

Eftersom jag har minskat på sockret jämfört med ursprungsreceptet, så brukar jag frysa drickan.

*stöt bären

*slå på kokande vatten och låt stå i minst 12 timmar

*sila

*rör i socker och vinsyra


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

En del söl blir det, men gott är det!

Jag har också kokat plommon och nektarinmarmelad.
Så gott  till ostar, prova får du se!

Vi har även börjat att plocka lingon.
Det är ett måste, det går mycket av dom bären.

Vi har redan plockat Hjortron och Hallon, så dom är färdigplockade.
Den här tiden är ganska jobbig, men rolig.
När man får samla på sig av naturen har att ge.
Och som faktiskt är gratis!





Mellan varven så bygger mitt       en fartukvist till huset vårat.
Jag har faktiskt väntat på den.

Vi har ju bott i det här huset i flera år nu,  och ÄNTLIGEN
blev det av!
 

         

( de här två bilderna är klickbara )

Ha det så gott alla
Kram // Nettan



Om du vill läsa min andra blogg " nettans viktresa"
Så får du fråga mig, det är bara att skriva en kommentar här.
Eller skicka mig ett mail.








Min andra blogg Nettans ViktResa ...)*


Dela


Kommentarer
Postat av: Pialotta

jag tycker ni hittar på fantastiskt roliga grejer.. bär o svampplock är väl riktigt kul :-) Så blir det ju en massa gott i den långa Vintern oxså.. Förena nytta med nöje :-d Kul med ny farstuöppning .. Kramiz


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0