Bröd med frön och fullkorn

Jag har idag bakat ett väldigt gott bröd
med frön och fullkorn, här delar jag med mig av
det receptet.

Bröd med frön och fullkorn

Skållning:

2 dl råg eller vetekross

2 dl solroskärnor

4 msk linfrön

4 dl hett vatten

 

Koka upp vattnet och häll över frön o.d. Låt stå över natten

 

2 pak jäst

6dl vatten (ljummet)

2 msk honung

2 tsk salt

ev. 1 dl russin

2 dl dinkelmjöl fullkorn

siktat dinkelmjöl tills det blir en deg.

 

Låt jäsa i ca 1 timme.

Dela upp degen i 3 delar. I 3 formar.  Jäs i ca 30 min i formen

Gräddas i 200 grader i ca. 35-40 min.

    




Om du vill se hur det står till i vår holk, kan du titta in
på länken nedan.


http://youtu.be/z9F8Qd9dul0


En annan länk du kan gå in på , jag har gjort
ett bildspel, på en del av mina bilder.

http://youtu.be/E-wFATgzLZ4

Ha det så gott alla och lev väl.
Och du ta vara på LJUSET vi har nu.
Kram // Nettan



Min andra blogg Nettans Pyssel)*



Dela


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0